http://jakabandor.blog.hu/2011/07/27/tolem_ezert_nem_kapsz_munkat.
Közzétett egy blogger egy írást. Aztán furcsa dolog történt:
"Gyanús, hogy munkás írásomat (tőlem ezért nem kapsz munkát) egy rakás ismerősöd megosztotta a Facebookon. Mém lett. Péntek óta olvasta 212 990 ember, lájkolta 50 067 - és a számláló még mindig gyorsan növekszik. Mandiner, HVG, Index címlapra került, válaszcikkek íródtak, tele van vele a Twitter és a Tumblr. Miért? Szerintem is vannak hibái a cikknek, de azt hiszem, azért tetszett ennyi embernek, mert sikerült mégis kimondanom valamit, amit mindenki eddig is pontosan jól tudott. Véletlenül nagyon elsült a kezem."
Azt mondják a mém értői, hogy a kultúra fertőzésként terjed. Akkor ez mi? Leírt valamit hatásosan, amit sokan megtapasztaltak. Egy elterjedt mém testet öltött?En blog
Az ürügy
600 nap alatt 100 millió látogató. Ez egy világrekorder blog teljesítménye. A szerző egy 34 éves színésznő, csinos, okos, szimpatikus, ráadásul nem is pletykák, intimitások csalják oda az olvasókat, hanem a személye. Úgy hívják, Hszü Csing-lej. Mondhatnánk, könnyű neki, Kína minden versenyt meg tud nyerni, ahol sok ember szavazata számít. De azért 100 millió látogató, azt tekintélyt parancsoló!
Egy friss felmérés szerint a netre kattant w-generáció több órát tölt blogok olvasásával a munkahelyén. Ez persze a munkaszervezés kritikája is, meg lássuk be, kevésbé feltűnő ez a szellemi nassolgatás, mintha golfozni kezdenének a kollégák. Sokan az infógyűjtő szolgáltatást (például RSS) is erre használják előszeretettel. Vagyis a gépük eleve kínálja nekik a hírek mellé a friss bejegyzéseket.
Az ügy
De mi a népszerűség oka? Kezdetben vala az emlékirat, majd a napló, amit szobák sarkába félrevonulva írtak a szerzők, nem is feltétlenül az olvasóknak szánva. Mikor az ember már felejt, milyen jó felfedezni, hogy tulajdonképpen változatos és kalandos volt az élete. A naplók később már olvasóknak készültek, s kiadásukat a szerző személye hitelesítette. Mert akkor még elbírálták (jól-rosszul), hogy mi jelenhet meg. Régen a bolt kirakatába a legszebb árút tették ki, a szemetet és selejtet hátul gyűjtötték…
Másként mesél persze az, aki tudja kinek ír, sőt egy történetet is sokféleképpen lehet előadni, ha türelmes – vagy feledékeny- a hallgatóság. No meg akkoriban az olvasónak is több türelme volt akár több oldalas szöveget is elolvasni.
A blogoszféra
A blog az más. Írhatja híres és hírtelen, tehetséges és lúzer, voyeur és exhibicionista. Bárki írhat mindenkinek, vagy senkinek. Új jelenség. Olyan ez, mint a fotózás és a film hőskora, amikor boldog-boldogtalan meg akarta örökíteni magát az utókornak.
Eljött az interface kora. Az ego blog azt kínálja: írd be magad a valóságba. A műfaj stílusa karakteres. Legyél rövid, közérthető, szabad szájú és szubjektív, Nem kell hosszú lineáris történetet mesélned, a pillanatnyi és személyes kommentjeid érdekesek. Amit adhatsz az a személyiséged, stílusod eredetisége, szemléletmódod érdekessége. Legyél kreatív vagy vegetatív, misszionárius vagy vegetáriánus. Csak unalmas ne. Ha ezt megtanultad, és megtaláljuk a neten, ígérem, beleolvasunk.