Érdi Tamás három koncertje a Tavaszi Fesztiválon
Hiroko Sasaki japán zongoramûvésszel játszik együtt Érdi Tamás ma este fél nyolctól az Olasz Intézetben. A kétzongorás programban Mozart és Bartók mûvei szerepelnek majd.
Akkor is
játszani fogom ezt a programot, ha már nem lesz évforduló - nyilatkozta
nemérgiben Érdi Tamás. Egyszerûségük, természetességük, gyermeki
tisztaságuk s legfõképp egyetemességük kapcsolja össze õket, s hiába a
majd kétszáz év, õk azok, akiket bárki megérthet a világ bármely
pontján, érdemes dolgozni ezekért a együttérzõ pillanatokért -
hallhattuk a huszonéves fiatalembertõl, - a csöndért, amikor megszületik
a csoda, s amikor úgy érzi az ember, hogy sikerült feltámasztani a
zeneszerzõket halott hangjegyeikbõl.
A
programból nemrégiben a gyõri közönség kapott ízletõt, a hangversenyt
Érdi Tamás legsikeresebb koncertjei között tartja számon. Az Olasz
Intézetben tartott koncert után pedig április elsején Szegedre látogat a
zongoramûvész.
Érdi Tamás fiatal kora ellenére nagyon
elfoglalt, számos rangos hazai és külföldi meghívással dicsekedhet.
2006-ban. Jövõre pl. Londonban kétzongorás Mozart zongoraversenyt
játszik Vásáry Tamással, s ez annál inkább nagy örömmel tölti el, mert
most jelenik meg harmadik kiadásban Mozart zenekari lemeze (2.kiadás
Torontó) ezúttal a Hungaroton gondozásában, amit tiznekilnec éves
korában rögzítettek ugyancsak Vásáry vezényletével és a Weiner Szasz
Kamaraszimfonikusok közremûködésével.
Májusban
Chopin egyik legszebb zongoraversenyét játssza Pál Tamás vezényletével
Szombathelyen, a hónap végén pedig Debrecen városában mutatkozik be.
Júliusban Németországban Mozart zongoraversenyt ad, Lengyelországban
három koncerten találkozhat vele a közönség.
Népszava
2006. március 28.
Érdi Tamás zongoraművész „vendégei” a
Richter Teremben
Mozart és Bartók
Zenei
érdeklődésére korán felfigyeltek. Elobb zongorázott, mint beszélt.
Korábban játszotta le a Marsaillest különbözo hangnemekben, mint mielott
megszólalt volna. Nyolcévesen koncertezik a Vigadóban, 15 évesen
Moszkvában a nemzetközi zongoraversenyen elso helyezést ért el. 17
évesen a Tavaszi Fesztiválon Vásáry Tamással vezényletével Mozart
zongoraversenyt játszik, a koncert után Mozart CD-t rögzítenek.
- Születése óta világtalan. Hogyan fedezték fel zene iránti fogékonyságát?
-
Mindenben kerestem a zenét, a mosógép, a centrifuga hangjában
ugyanúgy, mint a villamos csilingelésében és a repülogép hangjában, vagy
a tenger mormolásában. Aztán rátaláltam dédapám zongorájára
vörösberényi nyaralónkban, s azóta úgy érzem, felfedeztem azt a csodát,
ami nélkül ma már élni sem tudnék.
- A hangszer választásának mi a históriája?
-
A hallásomra hagyatkoztam. Emlékszem, a nyenyerétol és a
trombitától kifejezetten féltem. A zongora azért vált kizárólagos
hangszeremmé, mert a hegedut már kiskoromban sem szerettem. Szerintem a
zongora más hangszerhez nem hasonlítható. Kapcsolatunk 3 éves koromban
kezdodött, mikor leültem dédnagyapám öreg zongorájához. A sorsom meg is
pecsételodött örökre.
- Kire emlékszik vissza a tanárai közül?
-
Budapesten eloször egy zeneakadémista lány, Kocsis Andrea
tanított, aztán Németh Tamás vak zongoramuvész következett, aki a
braille kottákkal is megismertetett. Kocsis Zoltán indított el aztán a
zenei pályán, amikor Becht Erikához irányított hat évesen a Járdányi Pál
Zeneiskolába. O Kollár Zsuzsával együtt segíti megfejteni számomra a
láthatatlan kottafejeket.
- Emlékszik az elso fellépésre?
-
A bemutatkozás egy vizsgával kezdodött, egy Bach darabot
kellett eljátszanom. Sokan ültek a teremben, amikor váratlanul
abbahagytam a darabot és a kezemet felemeltem a levegobe. Erika
kétségbeesetten odarohant hozzám, döbbenten kérdezte, mi történt, miért
nem tudom folytatni? Csodálkozva fordultam feléje: „Nem hallod a
repülot? Bachot repülovel lehetetlen együtt játszani!” Mikor csönd
lett, folytattam. Azóta persze megtanultam, hogy minden körülmények
között folytatni kell a koncertet. Abonyban egyszer Chopin g-moll
balladájával kellett legyoznöm a harangszót, ami a koncertterem
toszomszédságában megszólalt. Szerencsére azonos hangnemben voltak.
- A koncerteken a siker érezheto. A kulisszák mögé viszont nem láthatunk. Hogyan tanulja meg a repertoárt?
-
Semmi esetre sem utánzással. A darabokat meghallgatni is csak
különbözo eloadókkal szoktam, nehogy ösztönösen is utánozzam oket.
Tanáraim elmesélik, mi van a kottában, jelekrol, ívekrol,
hangcsoportokról, dinamikáról, hangközökrol beszélnek, felépítik a darab
struktúráját, néha a könnyebb daraboknál azt is megkérdezik, hogyan
folytatnám…. Ilyenkor remekül szórakozunk. ’Leképezésnek’ neveztük el
ezt a módszert. Szeretek új anyagokat tanulni, olyan izgalmas, mint egy
rejtvényfejtés. Szerencsére elég hamar sikerül memorizálnom a darabokat,
és amit egyszer megtanulok, azt nem felejtem el.
- A tanulmányokat a sikerek ellenére miért külföldön folytatta?
-
A Budapesti Zeneakadémiára nem vettek fel. Elutasítottak
túlkorosságra hivatkozva, még felvételizni sem engedtek. A Bécsi
Zeneakadémiára azonban azonnal felvesznek, Joó Imola tanítványa
lehettem, majd karmestereim ajánlásra a Torontói Királyi Zeneakadémia
ösztöndíjas növendékeként folytattam tanulmányaimat a világhíru Leon
Fleishernél.
- Gondolom közben a koncertezés rutinja is megszületett. Egy fellépés mennyire muhelymunka?
-
Kifejezetten csapatmunka. Az egyik elso külföldi zenekari
fellépésem Reykjavikban volt, az Izlandi Szimfonikusokkal, Rico Saccani
vezényletével. Sose felejtem el, amikor a koncert végén a fülembe
súgták, hogy állva tapsol a közönség. Addig ilyenrol nem is hallottam.
Az o ajánlására nyertem felvételt a torontói Királyi Zeneakadémia
muvészképzojébe, ahol csodálatos négy évet töltöttem. Közben ott is
megjelentek Mozart lemezeim, és sokat koncerteztem Amerikában és
Kanadában.
- Könnyu együtt játszani ilyen híres zenekarokkal?
-
Különleges élmény a zenekari muzsikálás, egyben óriási
felelosség is. Izgalmas érezni, hogy a kezemben van a mu, a sok
muzsikus, sot, bizonyos értelemben még a karmester is kénytelen utánam
jönni. Szerencsére még az sem jelentett problémát, amikor csak egy
próbára volt lehetoségünk Torontóban. Éreztem persze Barry Wordsworth
karmester kezdeti szorongását, de azt is, mikor ez feloldódott. A
Torontói Szimfonikusokkal fantasztikus a közös játék.
- Úgy érzem, mintha kicsit társként tekint a hangszerre. Jóban vannak?
-
„Elhasználtam” már néhány zongorát, a szó szoros értelemben
szétgyakoroltam oket, de újra ezt a hangszert választanám. Egy-egy
koncert elott az a legizgalmasabb pillanat, míg kiderül, vajon milyen
hangszer vár rám, jóban leszünk-e, mert ez bizony erosen befolyásolja a
koncert hangulatát. Bár egyetértek Richter véleményével is, aki azt
mondta, nincs rossz zongora, csak rossz zongorista.
- Márciusban fontos koncertek következnek. Bátran vállal új kihívásokat?
-
Életem egyik legnagyobb öröme volt, amikor a Muvészetek
Palotájában két vastaps közben gratulált Zimányi Zsófia, s egyben
meghívott a Tavaszi Fesztiválra, ahol volt torontói zeneakadémista
társammal, Hiroko Sasakival együtt kétzongorás Mozart -Bartók koncertet
adunk majd.
- A musort milyen szempontok alapján állítja össze?
Miért
pont Bartók és Mozart? Nemcsak az évforduló miatt. Ezt a két zsenit
évszázadok választják el egymástól. Számomra összekapcsolja oket a
tisztaság, az egyszeruség és az a gyermeki oszinteség, ahogy
megszólalnak mindenki számára érthetoen. A napokban határoztam el,
hogy átszerkesztem a musort, nem Bartók és Mozart részre osztom fel a
koncertet, ahogy meghirdettük, hanem vegyesen játszom a muveket. A
közönség is érezni fogja, hogy igazam van. Mikor Veszprémben Bartókot
játszottam nemrég József Attila versei között, az volt az érzésem, hogy
ott is tanúi lehettünk nagy egyéniségek találkozásának. József Attila
kimondja azt szavakkal, amit Bartók a zenéjével közvetít. A mondandó
közös, és örökérvényu: „Ehess, ihass, ölelhess, alhass, a mindenséggel
mérd magad”
- Gyorben milyen koncertezni? Barátságos az itteni hangszer?
-
Nem eloször koncertezem önöknél, boldogan fogadtam el a
meghívást, mert szeretem a város közönségét, és az ottani zongora is
remek. Már többször kipróbálhattam. Ismerjük egymást.