A
Győri Nemzeti Színházban február 14-én lesz Henrik Ibsen – Arthur
Miller: Dr. Stockmann…(A nép ellensége) című darabjának, a premierje. Ács János rendezővel a próbák közben beszélgetett Iván Csaba
Úgy
tartják, hogy Ibsen művét Arthur Miller azért dolgozta át, hogy a
„McCarthyizmus” ellen felemelje szavát. A hidegháborúnak vége. A darab
mégis színen maradt és játsszák világszerte. Mi lehet ennek az oka?
Miller
ekkor és ezért írta a Salemi boszorkányokat is. McCarthy akkoriban az
egész Hollywoodot, a balettosokat és a színészeket, a filmipart,
rendezőket és operatőröket gyanúsított azzal, hogy kommunista
szimpatizánsok. Ez az üldözés három éven átzajlott. A szenátor, mint
akkor az egész világ, pszichopata volt. Húsz év múlva ezért játszódott
le az a furcsa ceremónia az Oscar-díjak átadásakor, hogy mikor Elia
Kazan életműdíjat kapott, felálltak az emberek, de tűntetően nem tapsolt
senki. A művészvilág nem bocsátotta meg egykori tanítómesterének, hogy
együttműködött a bizottsággal.
A darab nyilván egy modell. A
manipulálhatóságunk természetrajza. Kerülhetünk olyan helyzetbe, mikor
el kell döntenünk, hogy valamit elfogadunk még, vagy számunkra már nem
tolerálható. Néha nehezen viselik el, hogy valaki szeretné megőrizni
szuverenitását.
A darab alapvető kérdése, hogy egy
független ember képes-e szembeszállni egy többek által igazságnak
titulált hazugsággal. Nem fog-e elgyávulni, hiszen közben megpróbálják
megölni, megalázni. Dr. Stockmann ráadásul nem egy magányos ember,
családja van! Meddig tud elmenni a kompromisszumban, s mikor mondja azt,
hogy elég! Akkor inkább öljetek meg!
Ez tipikusan kamaradarab. Igényel különös rendezői figyelmet, hogy ezen a hatalmas színpadon hatni tudjon?
Igaza
van, ez egy kamaradarab, amiben egy tömegjelenet van. De a szereposztás
jó, a győri színház legjobb erői játszanak, s ezeket a kiváló
színészeket próbálom még jobbá tenni. Érteniük kell, hogy ez egy
politikai darab. Családi dráma, hiszen egy testvérpár harcáról szól, de
egyben egy város küzdelméről. A tét: meddig lehet elmenni a
szemétségben?
Sokan elmondták már: a rendszerváltás óta alig
születik a mai életet hatásosan ábrázoló darab. Ezért nyúlnak vissza a
színházigazgatók és rendezők aktualizálható művekért a közelmúltba?
Kevés volt még erre az idő, hogy ilyen darab szülessen? Vagy ez túl
nehéz kérdés?
Nem. A kérdés jogos. A kortársak sosem látják
át saját korukat. Nem azért nyúlunk régebbi darabokhoz, mert nem jók a
mai darabok, zömmel egyébként nem jók, hanem azért mert a világ nem
változott semmit. Vörösmarty mondja, hogy az ember „sárkányfog
vetemény”. Lehet köztársaság, monarchia, anarchia, az ember ugyanolyan. A
gyávaság és a szabadság küzdelme örök. Mindenkinek el kell döntenie,
hogy mi a bátorság, és mi a gyávaság? Mit jelent az, hogy valaki
tisztességes? Van-e értelme a tisztességnek? Vagy rafináltnak és
szemétnek kell lenni?
Létezik erre jó válasz?
Nincs. Ezt a nézőnek kell eldöntenie. Ezért játsszuk el Ibsen darabját Arthur Miller átdolgozásában a győri közönségnek. |